Škola hry na uke-banjo – 14. lekce

Tentokrát mě Ondřej začal učit písničky, které jsou, tak říkajíc, na vyžádání. Abych si konečně s kamarády mohl tak nějak plnohodnotně zahrát. První z nich se jmenuje Zatracenej život, někdy také nazývaná Jupí čerte nebo To bylo v Dakotě. Přijde mi celkem snadná, alespoň tato tabulatura, předpokládám, že se doprovod nebudu učit příliš dlouho.

V originále se skladba jmenuje Before I Met You a na serveru Bluegrasslyrics najdete její text. Ukázku mají na svědomí Lester Flatt & Earl Scruggs: Before I Met You (MP3, 708 kB).

 

Zatracenej život - noty a tabulatura

Příspěvek z rubriky Nezařazené a označen , , . Bookmark the trvalý odkaz. Napsat komentář nebo vložit trackback: URL trackbacku.

Komentáře (9)

  1. Franta H
    Vloženo 3.2.2008 v 20:04 | Trvalý odkaz

    Pěkná klasika a snadno zahratelná. Jen je potřeba opravit hru palcem při akordu C. Musí tam být tón E nebo spíše G (na C nedosáhnu a hrát ho na silné G struně by navyznělo). V C duru tón D není.

  2. Ondrej
    Vloženo 4.2.2008 v 0:32 | Trvalý odkaz

    Ahoj Franto. Ton D v C akordu neni potreba opravovat. Rolovani je prevzato z petistrunneho banja,kde do akordu prezniva prazda struna G a do i do akordu Fdur nebo Ddur. Ta preznivajici struna G je jedna z dulezitich veci co delaji rollovani rollovanim. U barytonoveho banja v teto tabulature je ta preznivajici struna, D struna.
    Tedy vubec NEPLATI, ze tam MUSI byt ton E. Spis bych napsal, ze mate dve moznosti. Jestli chcete „ladit“ hodilo by se tam ton E. Jestli chcete byt vic „bluegrass (trampgrass)“ je lepsi pouzit ton D.

  3. Franta H
    Vloženo 4.2.2008 v 15:09 | Trvalý odkaz

    S tím nemůžu souhlasit. Hrál jsem na pětku patnáct let a neumím si představit, že bych hrál pořád stejný horní tón při všech akordech. Ta přeznívající G struna na pětce ladí, pokud hraješ akord G, C, Emi atd. – prostě akordy, kam G patří. Nemůžeš tu strunu však použít při dominantě D7, pokud to zrovna nemá význam pro hranou melodii. Nemůžeš napsat „pokud chcete ladit“, prostě musíš ladit za všech okolností. Zkus si ty rolly poslechnout, ocitáš se na celý takt zcela mimo. Není to žádná disharmonie, je to falešné. Zkoušel jsem to a dávám tam G (páté pole na déčku).

  4. Ondrej
    Vloženo 4.2.2008 v 16:19 | Trvalý odkaz

    Ja jsem take nejakou dobu hral na petku a take jsem si k tomu hodne nastudoval. Ale asi jsme hrali jine noty. Ja zacinal na ucebnici od Marko Cermaka. A jestli ji znas, tak vis, ze pri rozkladu akordu D7 tam pouziva g strunu, a to ne kvuli melodii! Jestli jeste hrajes na petku, tak ti doporucuji vyhledat si na internetu nejake blugrassove banjove tabulatury, a uvidis, ze to g tam prezniva i v akordech kam bys je nedal. A to vubec nemluvim o clawhammeru.
    Opravuju a trochu rozsiruju posledni vetu z meho predesleho prispevku.
    Jestli chcete „ladit v klasickych kvitakordech“ hodilo by se tam pouzit ton E. Jinak receno, jestli se vam libi jednodussi harmonie, kde pouzivate jen akordy C, F, G nanejvis G7. Tak to E se tam hodi. Ale jestli se vam libi slozitejsi harmonie tak tam pouzite strunu d. Mozna jsme kazdej zviklej s poslechu na jinou harmonii a to zpusobuje, ze co je v poradku, to je uz pro tebe falesne.
    Navic v tech taktech vubec nejses harmonicky mimo, dokonce se ty akord daji popsat s pohledu harmonie jako Csus2 nebo Cadd2.

  5. Franta H
    Vloženo 4.2.2008 v 18:55 | Trvalý odkaz

    Ondřeji, tady se asi rozejde naše muzikantské cítění. Začátek toho všeho byl v tom, že jsem si partituru přehrál a u zmíněného taktu jsem se naježil. Máš pravdu v tom, že jakékoliv (či snad skoro jakékoliv) seskupení tónů se dá nějak pojmenovat. Jen si nemyslím, že se dá omluvit. Posledně jmenované akordy ani neznám, ten druhý asi bude správně Cadd9. Ale o to tu nejde. Myslím si, že takové akordy asi neunesou celý takt, že mohou sloužit jen jako přechody odněkud někam, že jsou to akordy jednoho úderu. Vlastně je používám při sólech na tenorku, aniž bych přemýšlel, jak se vůbec jmenují. V dixielandu na mě ještě nevyšla skladba v G dur – díky béčkovým laděním dechů je to samé B, F, Es, As, ale s minelou, kterou tu řešíme, bych ani v těchto tóninách neuspěl. Ale ber to jen jako názor do diskuze, která je pro mě školou.

  6. Vloženo 4.2.2008 v 19:27 | Trvalý odkaz

    Víte, kluci, jako začátečník k vaší diskusi nemám moc co říct. Ale – strašně moc se mi tyhle debaty líbí. Dnešní doba mě hrozně unavuje, působí na mě i když se tomu vyhýbám, jak to jde. Ale tohle, dlouhé výměny názorů kvůlivá pár tónům, to je pro mě balzám na duši. Děkuju vám.

  7. Ondrej
    Vloženo 4.2.2008 v 23:52 | Trvalý odkaz

    Ahoj Franto. Uz souhlasim. Ja hudbu studoval a krome klasiky si oblibil lidovou. Na skolach nam ji pousteli. Take me ze zacatku trvalo nez jsem si zvykl na prodlevu v hamonii. Napriklad u evropskych lidovek hranych na dudy, nebo nineru. Ale pak jsem tomu prisel na chut a take jsem zjistil, ze prodleva je v lidove hudbe dost pouzivana fukce a pomaha vytvaret napeti. Proto se mi libi ji pouzivat.
    Priznam se ze me na tvem prispevku najezilo slovicko „musi“, mozna proto jsem zacal vic diskutovat. Kdybys napasl, neco ve stylu, ze bys „tam dal ton“, tak bych to bral jako nazor. Ale uplne teoreticky tam zadny ton nemusi byt, ona tam muze byt pauza a pak by byl kazdy spokojen:-)
    PS: Csus2 = c1 d1 g1, Cadd2 = c1 d1 e1 g1, Cadd9 = c1 e1 g1 d2. Rozdil mezi Cadd2 nebo Cadd9 je spis pro putickare, na doprovdnem nastroji se to neda vzdy dodrzet.

  8. Franta H
    Vloženo 5.2.2008 v 7:28 | Trvalý odkaz

    Tak to už je na mne už moc vysoká dívčí škola. Oktávou se lišící akordy neřeším. A že jsem napsal „musí“? Musel jsem. Dám dost na sluch a skladba Zatracenej život pro mne zůstane dechovkou, ať ji bluegrassmani vyšperkují sebevíc. Jinak vše OK a těším se na další prstoklady!

  9. Ondrej
    Vloženo 5.2.2008 v 23:38 | Trvalý odkaz

    U me take vse OK.

Poslat komentář

Váš e-mail nebude nikdy zveřejněn nebo sdílen. Povinná pole jsou označena *.

*
*

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>