Škola hry na uke-banjo – 12. lekce

Ondřej mi splnil jeden sen. Napsal mi tabulaturu pro písničku Balada Mexico Kida – V Lincolnu loňskýho roku z filmu Limonádový Joe aneb Koňská opera. Tónina je transponována z původní Gdur do Cdur, ale ruku na srdce – komu to vadí.

Hraje se opět roll, prstýnky, banjo uke s nimi krásně zní. Pro ty, kteří tenhle šlágr neznají, jsem vložil originální ukázku: Balada Mexico Kida – V Lincolnu loňskýho roku (MP3, 488 kB).

Originál:

 

Přehraná tabulatura:

 

Balada Mexico Kida - noty a tabulatura

Příspěvek z rubriky Nezařazené a označen , , . Bookmark the trvalý odkaz. Napsat komentář nebo vložit trackback: URL trackbacku.

Komentáře (21)

  1. Ondrej
    Vloženo 16.1.2008 v 18:21 | Trvalý odkaz

    Ahoj Patriku. Nahravka tabulatury se povedla. Dobre si se vyporadal s taktem jak je tam F-Db7.
    Ja kdyz nahravam neco na Youtube, tak u toho sedim minimalne hodinku.Za jak dlouho si to nahral?

  2. Vloženo 17.1.2008 v 6:42 | Trvalý odkaz

    Ahoj Ondřeji. Nahrávání u mne není vůbec jednoduché. Předně všeho, jediné záznamové zařízení, které mám, je starý digitální fotoaparát. Takže v něm vytvořím film (mpg). Ten potom zkonvertuji do zvukového souboru wav. Tomu ořežu hluchá místa na začátku a na konci a pak to opět konvertuju do mp3. Samo o sobě dost nepohodlné.

    A samotný proces nahrávání? Už mi jde tabulatura bez chyb třeba desetkrát po sobě, ale jak sednu k nahrávání, začnu dělat chybu za chybou. Takže nahrávám tak pětkrát, než se mi to jakž takž povede. Počítám, že to celé trvá také kolem hodiny.

  3. Japhy
    Vloženo 17.1.2008 v 14:30 | Trvalý odkaz

    :-) To znám – doma před mikrofonem je to tréma skoro i větší než venku před lidma. Cca 0,2 – 0,4 červeného vína to obvykle spraví.

  4. Vloženo 17.1.2008 v 15:01 | Trvalý odkaz

    Japhy, po půl litru vína bych nahrál tak leda pochybný zpěv :o)

  5. adjasab
    Vloženo 18.1.2008 v 16:30 | Trvalý odkaz

    Kluci, já mám ověřeno, že nejhorší je se snažit. Já se musím soustředit jen na hraní, stačí, když se pokouším poslouchat souhru nástrojů, nebo hlasů. To je pak úplnej konec, někdy vypadnu i z rytmu. No a k tomu alkoholu. Když hrajeme pro lidi, začínáme „notama“. Po malý slivovici. Pak už raději nic a po hraní, když je chuť a dobrá parta, tak trochu.
    Pěkně jsem se rozepsal, ale nějak jste do mě drnkli.
    Tak ať vám to hraje.
    Pavel

  6. Franta H
    Vloženo 22.1.2008 v 21:14 | Trvalý odkaz

    Pěkný kousek, ale něco mi na něm vadí. Jestli někdo někde šoupnul před tím koncem akord Des7, budiž(já bych tam dal Fisdim), ale při vybrnkávání tam nemůže být Ces a Des. Vždyť to i laika musí tahat za uši. Tam patří C a D! Nic ve zlým.

  7. adjasab
    Vloženo 23.1.2008 v 11:02 | Trvalý odkaz

    Franto, máš naprostou pravdu. Já ignorant si toho nevšiml, protože to hraju dávno a po svým (starýho psa, atd…). Sám to hraju v G a inkriminovanej akord je potom As7. Ale jsme jen lidi a sem tam uděláme botu každej.
    Hlavní je hrát

  8. Ondrej
    Vloženo 23.1.2008 v 16:19 | Trvalý odkaz

    Ahoj Franto. Trosku tvo pripominku nechapu. Ten akord Des7 (respektive As7)tam hraje i Matuska. Je pravda, ze ho tam nevybrnkava, ale zahraje na jeden uder. Ale pouzitim toho akordu tam vznikne takove hezke harmonicke vyboceni.
    Navic ty tony Des a Ces jsou soucasti akurdu Des7. Kdyby tam byly tony C a D, tak by neladili bud s akordem Des7, nebo by se musel v doprovodu zmenit akord bud na F nebo Dm nebo D7 …
    Kdyz se na tu tabulaturu divam, tak me jeste napadlo, ze na tom miste by slo misto tonu f, ces, des zahrat jednim uderem akord Des7. urcite bych tam akord Des7 nechal, protoze bez nej by pisnicka nemela takovou „jiskru“.

  9. Franta H
    Vloženo 23.1.2008 v 20:35 | Trvalý odkaz

    Moc jste mne, přátelé, nepochopili. To Des7 (As7) mi tam nevadí, je tam kvůli napětí a patří tam (já tam hraji dim), ale s melodií skladby, kterou vybrnkáváte, to nemá nic společného. V tomto taktu zahrejte při vybrnkávání místo toho tónu „f“ jedním prohrábnutím strun celý akord fdim (dAsHf – od Des 7 se liší pouze prázdnou strunou d) a po patřičné dramatické pauze najeďte přes tóny „c“ a „d“ na další takt.

  10. adjasab
    Vloženo 24.1.2008 v 12:12 | Trvalý odkaz

    Franto, promiň, ale zapomínáš nějak na tón Des, který do akordu Des7 patří, jinak by to prostě Des7 nebylo. Muzika je vlastně matematika. Nejde něco vynechat, i když …! Jinak, když jsem si to brnkal jak píšeš, má to šťávu. Jenže já to hraju na soprán uke-banjo a tam to vyznívá trochu jinak. No, uvidíme, snad se mi tam ten tón podaří nějak dostat. Dík za inspiraci.

  11. Franta H
    Vloženo 24.1.2008 v 15:33 | Trvalý odkaz

    Pavle, já jsem Des7 vůbec nepoužil. Dal jsem tam Fdim. Ale Des7 bych v této poloze zahrál určitě bez toho des, protože mi lahodí víc uchu. Přidáním tónu des by mi zmizelo H a už by mi chyběla ta sedmička u des, a ta je tam nejdůležitější. Mohl bych to H zahrát na struně G, ale to už bych se dostával do jiné polohy, která by mi k té melodii zas až tak nepasovala. A co se týká té matematiky v akordech, máš pravdu, ale jen částečně. To můžeš dodržovat u trojzvuků a čtyřzvuků, ale co akordy o více tónech? Jak je zahrát na čtyřstrunném nástroji? Zkus zahrát nějakou melodii jen za použití akordů. Budeš muset často ošidit i ty trojzvuky a čtyřzvuky. Víš, možná je pravda někde úplně jinde, jsem jen amatér.

  12. adjasab
    Vloženo 24.1.2008 v 15:54 | Trvalý odkaz

    No, tak jsem tomu věnoval dopoledne a musím uznat, že co se týká zvukomalebnosti, je tvůj prstoklad hezčí. Jenom nějak nerozumím tvému dimenzovanému F. Des7=f C H F. Fdim=f H As D. Pokud tam zahraješ jiné tóny, jsou to jiné akordy. Já jsem taky samouk, „nezkaženej liduškou“, ale za ta léta hraní jsem došel právě k té definici, že muzika = matika. Něčemu holt člověk věřit musí, když nemá od Pána příliš sluchu :-))) Ty patrně dost dobře slyšíš a podle sluchu hraješ. Nenecháš se vázat psanými nesmysly. Pokud bude někdy setkání uke-cvoků, rád ti podám ruku. Ještě jednou: je to hezký!!! Ahoj

  13. Franta H
    Vloženo 24.1.2008 v 17:20 | Trvalý odkaz

    Snad se někdy potkáme. A k těm akordům: Fdim je jasné. Tady nevím, jak akordy dim pojmenovávat. Dávám jim jméno podle nejznělejšího (snad nejvyššího) tónu. Fdim = F H As D a stejné tóny mají i Hdim, Asdim a Ddim. Najdi na tomto webu můj návod ke stavbě akordů, tam to vysvětluji. A v tónech akordu Des7 máš chybu. C tam nemá co dělat. Des7 = Des F As H. Ubrat tón můžeš, zdvojit tón můžeš, ale přidáš-li tón cizí, změníš akord a musíš mu dat jiný název. To je ta matematika.

  14. adjasab
    Vloženo 24.1.2008 v 19:21 | Trvalý odkaz

    Jsem vůl, upsal jsem se. Má tam být samozřejmě Cis, nebo Des. Omlouvám se.

  15. Ondrej
    Vloženo 24.1.2008 v 23:18 | Trvalý odkaz

    Nazdar Franto. Tak dik za dovysvetleni. Ty tam ten postup tonu C a D beres jako takovej „zdvih“ k tonu F. Kdyz budes hrat sam nebo kdyz pri doprovodu te budou doprovazet Fdim akordem tak se to tam da pouzit. Ale kdyz v doprovodu bude Des7 tak to nebude ladit.
    K tomu akordu. Me se tam libi vic ten Des7, protoze s nasledujicim akordem C vytvari pultonove zhopnuti. Ten Fdim mi pripada v tom useku pisne takovy „bezpohlavni“ a v tom postupu me svadi rozvest spis do akordu Gm7.
    Tahle tabulaturova uprava je na procviceni rollu, neni to vybrnkavani melodie, i kdyz podle prvnich taktu to muze vypadat. Rozdil je v tom, ze pri rollech je nutne spojit urcity „kolovratek“ prsu prave ruky s melodii, coz zpusobuje, ze v nekterych mistech, muzou tony vypadnout nebo posunout se dopredu ci dozadu. A zaroven v mistech kde je v melodii pauza se tony doplni. Tedy proto jsou tam ty tony Ces Des, i kdyz by tam mohl byt uder pres struny na dobu tri osminek, ci uplne jina uprava tabulatury. Ty tabulatury vznikaji jednak ze studijnich duvodu pro Patrika a pak pro internetove ctenare a hrace, ale nevadi mi, kdyz jsou pouziti jako inspirace k vlasnimu dotvoreni.

  16. Franta H
    Vloženo 25.1.2008 v 7:41 | Trvalý odkaz

    Prima debata! Des7 tam jistě patří, ale ne na celou půlku taktu. Jeden úder a k tomu patřičná pauza s korunkou. Při klasickém pikování bez změny rytmu tam ten akord být nemůže.

  17. Vloženo 25.1.2008 v 8:01 | Trvalý odkaz

    Víte co mi přijde naprosto úžasné? Že se tu v dnešní době dokáží lidé tolik dní a s takovým zápalem bavit o dvou notách :o) Moc vám za to všem děkuju!

  18. Ondrej
    Vloženo 25.1.2008 v 9:31 | Trvalý odkaz

    Ahoj Franto. On ten akord je otazka vkusu. Ale i pri klasickem pikovani tam ten akord byt muze. Protoze po tom jednom uderu, nasleduje melodie na posledni osminku v taktu a je to ton F, ktery patri take do akordu Des7. Me se na tvem priklade nelibi, ze kdyz v cele pisnicce se akordy stridaj po taktu nebo pultaktu, tak zde by se vystridali jeste rychlej, pripadalo by mi to zrychlene.

  19. Franta H
    Vloženo 25.1.2008 v 19:27 | Trvalý odkaz

    Souhlasím.

  20. Ondrej
    Vloženo 25.1.2008 v 20:32 | Trvalý odkaz

    OK. Rozprava se mi libila.

  21. adjasab
    Vloženo 26.1.2008 v 12:33 | Trvalý odkaz

    Ondro, jen tak na okraj. V písničkách T. Linharta Vyznání a W. Ryvoly Island se taky hrají doprovodné akordy pouze na jeden úder a nemám pocit, že by se melodie zrychlovala. Je pravdy, že v obou hraju jen rozložené akordy, ale je to tak! Myslím, že jako argument to není seriózní. Ovšem to, že se ti něco líbí, nebo nelíbí je čistě subjektivní názor. Je fakt, že jinak máš ve všem ostatním pravdu. Jak už jsem zmínil, nejsem teoreticky dostatečně na výši, ale nějakou dobu už hraju a věřím dost na cit. A je fakt, že někdy dokáže jedna pouhá, špatně zvolená osminka zabít písničku. A taky je pravda, že jsem si některé melodie MALINKO upravil, protože se mi zdály nehotové, nebo spíš nedokonalé. Tím naprosto netvrdím, že jsem dokonalý já!!! Jen to tak cítím! Na to má, myslím, každý interpret právo. No a to je právě to, co se snažím říct.

Poslat komentář

Váš e-mail nebude nikdy zveřejněn nebo sdílen. Povinná pole jsou označena *.

*
*

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>